Wat is Syfilis?

Syfilis

• Syfilis is een SOA (Seksueel Overdraagbare Aandoening)
  • De oorzaak van syfilis is een bacterie
  • Syfilis komt het vaakst voor bij mannen die seks hebben met mannen
  • Syfilis is goed te behandelen
  • Je kunt Syfilis voorkomen door veilige seks. Een condoom beschermt echtert niet 100%

Waarom SOA Praktijk?

Wat zijn de symptomen van Syfilis?

Syfilis ontwikkelt zich in stappen. Per stap (of stadium) zijn er soms andere symptomen. In het eerste en tweede stadium zijn er soms helemaal geen verschijnselen.

• Zweertjes in of op of rond de penis, vagina, anus of mond
  • Vlekjes op de huid over het hele lichaam, vooral op de handpalmen en voetzolen
  • Opgezette klieren
  • Griep, hoofdpijn, keelpijn, vermoeidheid
  • Haaruitval, kale plekken op de hoofdhuid
  • Oogklachten en problemen met zien
  • Na jaren: beschadigingen aan het hart, hersenen, ruggenmerg en botten
  • Eerste stadium

Twee tot twaalf weken na besmetting ontstaat er op het slijmvlies een zweertje dat tot een centimeter kan groeien. De zweer is rood, voelt hard aan en doet weinig of geen pijn. Op de penis is de zweer duidelijk zichtbaar.

Soms zit de zweer verscholen in de anus of vagina en merk je er niets van. Ook op andere plekken kan de huid geïnfecteerd raken, soms zelfs op de vingers, zeker als er kleine wondjes zitten.

Vaak zijn de lymfeklieren in de buurt van de zweer, bijvoorbeeld in de liezen, opgezet. Je voelt dan onderhuidse knobbels in je liezen. De zweer verdwijnt vanzelf binnen een tot drie maanden, maar de ziekte blijft sluimeren en je blijft besmettelijk.

Tweede stadium

Drie tot acht weken nadat de zweer is ontstaan, begint het tweede stadium. De zweer is dan vaak al weg. In het tweede stadium kun je de volgende symptomen en klachten krijgen:

• gevoel van ziek zijn, met koorts, spier-, gewrichts-, hoofd- en keelpijn en moeheid;
    • vlekjes over je hele lichaam (soms heel licht), zelfs op je voetzolen en handpalmen. De vlekjes jeuken niet;
    • kale plekken tussen je haren;
    • ontsteking van de ogen en minder kunnen zien;
    • witgrijze, wratachtige bolletjes bij penis, anus of vagina.

Sluimerperiode

Wanneer syfilis niet wordt behandeld, komt de ziekte in een sluimerperiode. Je merkt dan niets, maar de bacteriën zitten nog steeds in je lichaam. Je blijft besmettelijk voor anderen.

Derde stadium

Zonder behandeling kan je na twee tot dertig jaar in het derde stadium van de ziekte komen. Hierbij ontstaan in vrijwel alle organen ontstekingen en beschadigingen, zelfs in je huid en botten. Er kan hersenvliesontsteking ontstaan en je kunt verward en verlamd raken.

Moet ik een syfilis test doen?

Syfilis loop je makkelijk op als je onveilige seks hebt. Vooral door vaginale en anale seks, wanneer de penis, vagina of anus elkaar aanraken.

Je kunt het ook krijgen van beffen, pijpen en zoenen. Jij of degene die je zoent kan een syfilis zweertje op of in de mond hebben.

Syfilis geeft vaak geen klachten. Hierdoor kun je het krijgen en doorgeven zonder dat je dat weet. Het is daarom belangrijk om veilige seks te hebben.

Laat je testen op syfilis als:

• Je als man seks hebt met mannen
    • Jij of iemand waarmee je seks hebt uit een land komt waar syfilis veel voorkomt. Dit is vooral in Azië, Afrika, delen van Zuid- en Midden-Amerika, Oost Europa en Rusland.
    • Je gewaarschuwd bent door iemand met wie je seks hebt gehad die blijkt besmet te zijn met syfilis.

Voor het testen op syfilis wordt bloed afgenomen waarna de monsters naar het laboratorium worden gestuurd om de uitslag te bepalen. Uitvoering van de test duurt maximaal 15 minuten, de uitslag is de volgende werkdag bekend.

Hoe behandel je syfilis?

Heb je syfilis? Dan krijg je injecties met antibiotica.

Heb je een partner waar je seks mee hebt? Dan is het belangrijk dat die ook een antibioticakuur krijgt. Dit medicijn doodt de syfilis-bacterie. Hierdoor kan syfilis geen verdere schade aanrichten in je lichaam.

Hoe eerder de behandeling start, hoe minder groot de kans dat je iemand anders besmet. Doe je niks aan syfilis? Dan kun je ernstige klachten krijgen.

Basis Soa test

Binnen 15 minuten, uitslag na 1 werkdag

• Chlamydia
    • Gonorroe

+ €35 voor extra lichaamslocatie

Direct een afspraak inplannen?

SOA Praktijk is een erkende kliniek voor SOA testen en werkt met een ISO & CCKL gecertificeerd laboratorium.

Je kunt in de meeste gevallen dezelfde dag nog terecht bij een van onze klinieken in Nijmegen, Apeldoorn of Venlo.

Bij ons heb je geen last van wachttijden zoals bij de GGD. Bovendien kun je je bij ons volledig anoniem en 100% betrouwbaar laten testen.

Maak direct een afspraak via onze online agenda of neem contact op via telefoon of WhatsApp.

Heb je nog vragen?