Wat is HIV?

HIV

De afkorting HIV staat voor “humaan immunodeficiëntievirus”. HIV is een virus dat het immuunsysteem aantast en daardoor het lichaam vatbaarder maakt voor infecties, waaronder andere SOA's.

Net zoals bij andere seksueel overdraagbare aandoeningen, kun je besmet zijn met HIV zonder dat je er iets van merkt.

Er is pas sprake van aids wanneer het afweersysteem van een met HIV geïnfecteerd lichaam niet langer tegen veelvoorkomende ziekteverwekkers, zoals een verkoudheidsvirus, kan vechten.

HIV kan zich ontwikkelen tot AIDS (Acquired Immuno Deficiency Syndrome), wanneer de infectie onbehandeld blijft.

• HIV is een SOA, maar je kunt het ook op andere manieren krijgen
  • De oorzaak van HIV is het HIV-virus
  • HIV komt het vaakst voor bij mannen die seks hebben met mannen en bij mensen die uit landen komen waar HIV veel voorkomt
  • HIV is goed te behandelen, maar niet te genezen.
  • Met medicijnen kan hiv worden onderdrukt. Het kan dan niet worden overgedragen aan anderen.
  • Van het aantal mensen met hiv in Nederland die hiv-medicijnen gebruiken, heeft 95% een onderdrukt virus.
  • Je kunt HIV voorkomen door een condoom te gebruiken of PrEP-pillen te gebruiken.

Waarom SOA Praktijk?

Wat zijn de symptomen van HIV?

In de meeste gevallen zijn de symptomen van HIV niet heel erg duidelijk. Daarom blijft een infectie met HIV in het eerste stadium vaak langdurig onopgemerkt.

De symptomen van HIV verschijnen afhankelijk van het stadium waar deze SOA zich bevindt.

Eerste fase:

• Griepachtige klachten
  • Keelpijn
  • Koorts
  • Gevoel van malaise
  • Huiduitslag
  • Hoofdpijn achter de ogen
  • Gezwollen lymfklieren

Latente fase:

Tijdens deze fase kan het zijn dat je wel wat klachten hebt, maar dat het onduidelijk is waar ze vandaan komen. Klachten kunnen zijn:

• Moeheid
  • Diarree
  • Gewichtsverlies
  • Kortademigheid
  • Gezwollen of ontstoken lymfklieren
  • Bloedarmoede of andere bloedafwijkingen
  • Koorts en zweten
  • Tintelingen in handen/armen en/of voeten/benen
  • Schimmelinfecties
  • Vaak opflakkerende koortslip of gordelroos
  • Eczeem
  • Andere SOA zoals hepatitis B of C

Vergevorderde fase:

Als een HIV-infectie niet behandeld wordt zal het afweersysteem aangetast worden waardoor het andere infecties niet langer kan onderdrukken. Hierdoor kun je last krijgen van de volgende symptomen:

• Longontstekingen
  • Tuberculose
  • Hardnekkige schimmelinfecties
  • Ernstige herpesuitingen
  • Dementie
  • Verminderd gevoel in armen en benen
  • Kanker

Moet ik een HIV test doen?

Hoewel HIV niet vaak voorkomt in Nederland is het toch verstandig eens in de zoveel tijd een hiv test te doen. Zeker wanneer je bijvoorbeeld een nieuwe relatie hebt of wisselende sekspartners hebt.

Het virus dat hivinfectie veroorzaakt, wordt overgedragen via sperma, bloed, voorvocht, vaginaal vocht of moedermelk.

Je kunt je op hiv laten testen in de volgende gevallen:

• Je hebt onveilig seksueel contact gehad (bij anale seks is de kans groter, pijpen en beffen zijn ook risicofactoren bij contact met sperma en/of bloed in de mond)
  • Je bent man en hebt onveilige seks met mannen
  • Je hebt seks gehad met iemand uit een hoog risicogebied (Sub-Sahara Afrika, Azië of Zuid-Amerika)
  • Je bent gewaarschuwd door iemand voor HIV of een andere SOA
  • Er is iets misgegaan met condoom tijdens het vrijen
  • Je hebt klachten die op een HIV-infectie duiden (zie symptomen HIV)
  • Je hebt een nieuwe relatie en je wilt stoppen met het gebruiken van condooms
  • Bij het begin van jouw zwangerschap zodat jouw kind niet besmet raakt

Hoe behandel je HIV?

Heb je HIV? Begin dan zo snel mogelijk met je behandeling. Hoe eerder je daarmee begint, hoe beter. Zo voorkom je dat je ziek wordt en HIV aan iemand anders kunt overdragen.

De huidige behandelingsmethoden met HIV-remmers kunnen verdere ontwikkeling van het virus tot AIDS voorkomen. Het virus blijft altijd in het lichaam maar kan onderdrukt worden door het slikken van de HIV-remmers.

Doe je niks aan hiv? Dan kun je ernstige klachten krijgen. Je kunt bijvoorbeeld AIDS krijgen.

Insert Content Template or Symbol
HIV-SNELTEST

Uitslag binnen 8 uur

• HIV

Direct een afspraak inplannen?

SOA Praktijk is een erkende kliniek voor SOA testen en werkt met een ISO & CCKL gecertificeerd laboratorium.

Je kunt in de meeste gevallen dezelfde dag nog terecht bij een van onze klinieken in Nijmegen, Apeldoorn of Venlo.

Bij ons heb je geen last van wachttijden zoals bij de GGD. Bovendien kun je je bij ons volledig anoniem en 100% betrouwbaar laten testen.

Maak direct een afspraak via onze online agenda of neem contact op via telefoon of WhatsApp.

Heb je nog vragen?